2021 מסתיימת בפראג עם מחירי דירות חדשות בשיא

פראג ההיסטורית שקועה בערפל

המגמה של השנים האחרונות שהגיעה לשיא בשנת 2020 במחירי הדירות בפראג ממשיכה ושוק הדירות למגורים בפראג ממשיך לשבור שיאים ומספר הדירות הפנויות בשוק נמצא כעת בשפל היסטורי.

כיום מוצעות דירות חדשות בממוצע של 137,000 קרונות למ”ר. בדירות “על הנייר”, המחיר כבר נושק ל-160,000 קרונות למטר. אגב, פראג לא לבד. המחירים עולים גם באזורים אחרים. בברנו, למשל, דירות חדשות כמעט הדביקו את מחירי הדירות בפראג.

חברות הבנייה Trigema, Central Group ו-Skanska פרסמו ב-26.10.2021 את הניתוח הנוכחי של שוק הדירות למגורים ברבעון השלישי: “לאחרונה, לצערנו, אנו עדים לירידה חסרת תקדים בהיצע הדירות. למרות שפרויקטים חדשים מוצעים למכירה, הם רחוקים מלספק מענה לכל אלו שמתעניינים ברכישת דירה”, אומר Marcel Soural הבעלים של קבוצת Trigema.

הביקוש העצום לדירות חדשות בפראג במהלך 2021 עבר את ההיצע ברבעון השלישי. לטענת היזמים, במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה נמכרו 6,100 דירות חדשות, כ-5% יותר מכל השנה הקודמת. עד סוף השנה, צופים היזמים שיימכרו כ-7500   דירות.

כתוצאה מכך, שיעור הדירות הפנויות נמצא בירידה בשוק. הערך הנמוך ביותר עומד כיום על 2,750 דירות זמינות, כלומר ירידה של 51% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי היזמים, הירידה בהיצע הדירות משפיעה על המשך עליית המחירים. “בנוסף, אומר Marcel Soural, בשוק של היום התמחור עבור עבודות בנייה וחומרים הוא מאוד מסובך. הספקים מעבירים את העלויות המוגדלות שלהם למשקיעים. אבל אנחנו מאמינים שזה יירגע”, 

“מאז 2015, מחירי הדירות החדשות בפראג יותר מהכפילו את עצמם וקצב העלייה במחירים מואץ שוב. בשנה האחרונה תרמה לכך גם עלייה חדה במחירי עבודות הבנייה והחומרים, אבל האשם העיקרי לעליית מחירי הדירות הוא בנייה לא מספקת לאורך זמן בגלל תהליכי היתרים איטיים”, אומר Dušan Kunovský, הבעלים של Central Group.

גם ההשוואה בין המחיר הממוצע לסכום המשכנתא הממוצע מעניינת. דירה ממוצעת של 70 מטר בפרויקט חדש עולה כ-9.5 מיליון קרונות במחיר של 137,000 קרונות למטר וסכום המשכנתא הממוצע הוא 3.1 מיליון קרונות.

לפי  Soural, זה מצביע על מגמה מתפתחת שבה דירות חדשות יירכשו בתדירות גבוהה יותר על ידי משקיעים גדולים יותר שיש לרשותם מזומנים. זה אמנם לא בא לידי ביטוי עדיין מדוייק בסטטיסטיקות המכירות, אבל לדבריו, היחס בין קונים קטנים למשקיעים גדולים עשוי להיות כבר כ-50/50.

שכירויות בפראג ב-2021

“שוק הדיור להשכרה מתחיל להיות מעניין עבור חברות וחברות השקעות. כיום יש בשוק 72 פרויקטים להשכרה כאלה, המונים יחד כ-3,000 דירות”, אומר Soural ומוסיף כי העניין של משקיעים מוסדיים גדולים הולך וגובר.

בפרויקטי פיתוח חדשים שחקנים גדולים כבר קונים כשישית מהדירות. דירות ישנות יותר ודירות יד שנייה משקפות את מצב השוק של דירות חדשות אלו. ההיצע לדירות אלו ירד מתחת ל-4,000 דירות פנויות בפראג ברבעון השלישי. רובן בפראג 5.

מחירי דירות יד שנייה מתקרבים למחירים של דירות חדשות. לפי הניתוח שביצעו חברות ההשקעות, המחיר הממוצע באזור פראג 5 של דירה יד שנייה עלה במיליון קרונות צ’כיות נוספות ומגיע כיום ל-9.2 מיליון קרונות.

מאמרים נוספים בנושא

Scroll to Top
יצירת קשר

    X
    צור קשר דילוג לתוכן