תחילת 2024 – האם הראלי בשוק הנדל״ן בצ׳כיה מתחיל?

מכונית שעושה ראלי

בתאריך ב 22.12.23 הבנק הלאומי הצ׳כי הודיע על הפחתה בריבית הבנק הלאומי בשיעור של 0.25% שתיכנס לתוקף מיידית. זוהי הורדת ריבית ראשונה של הבנק הלאומי הצ׳כי מאז החלו העלאות הריבית לפני כשנתיים כחלק מהלחמה המוניטרית באינפלציה הגואה, הן בצ׳כיה והן בכל העולם.

הבנק הלאומי הצ׳כי היה מהראשונים בעולם שהחלו בהעלאה אגרסיבית של שער הריבית בעקבות האינפלציה ואכן צעדים אלו ריסנו בצורה משמעותית את גל האינפלציה ששטף את העולם בעקבות הדפסת הכספים המאסיבית שהייתה במהלך תקופת הקורונה.

בעקבות העלאות הריבית השוק העיקרי שנפגע הוא כמובן שוק הנדלן והמשכנתאות שהיה בתקופת הקורונה בשיא של כל הזמנים ולמעשה העלאות אלו קטעו רצף של עליות מחירים בשוק הנדל״ן בצ׳כיה בכלל ובפראג בפרט. משקיעים רבים העדיפו לשים את כספם בפקדונות בנקאיים שנתנו ריביות של 5 אחוז ומעלה וזאת ללא סיכון וללא מאמץ.

שערי הריבית הגבוהים גם מנעו מרוכשים שרצו לרכוש נכסים למגורים ולא דווקא להשקעה בגלל חוסר היכולת לעמוד בתשלומי המשכנתא וגם בשל מגבלות הבנק הלאומי הצ׳כי על הבנקים שהעלו את הדרישות לצורך אישור משכנתאות.

כבר בתחילת חודש דצמבר 23 הבנק הלאומי הודיע שהחל מתחילת שנת 24 הוא מסיר את אחד החסמים לצורך אישור משכנתא ולמעשה יהיה יותר קל לבנקים המסחריים לאשר מבקשי משכנתאות לקבל הלוואה גם עם נתונים שבשנה הקודמת הם לא היו מקבלים. למעשה זו הסרת מחסום ה-DSTI, כלומר, היחס בין החוב של הלווה לממוצע ההכנסה שלו נטו.

בתאריך ה 22.12.23 הבנק הלאומי הצ׳כי ביצע הורדת ריבית ראשונה. אמנם הורדה קטנה ומדודה (עדיין שער הריבית הוא מעל 6%) אך מרבית האנליסטים מעריכים שזו הורדה ראשונה וכי במהלך שנת 24 יהיו לפחות עוד 3 הורדות ריבית. כמו בשוק ההון, המשקיעים מסתכלים קדימה ומנסים להעריך לאן השוק הולך.

בכיר בשוק הנדל״ן הצ’כי המנהל חברה שבונה מאות דירות בשנה מעריך שהורדות הריבית האלו יסמנו את הדרך עבור רבים שישבו על הגדר וחיכו ולא רק לאלו שזקוקים למשכנתא כדי לרכוש נכס אלא אפילו כאלו שלא צריכים מימון בנקאי שיתחילו לרכוש בהבנה שהשוק מתחיל לשנות כיוון.

וכעת לשאלת מיליון היורו – שוק הנדל״ן לאן?

להערכת רבים העוסקים בתחום הנקודה הזאת של תחילת הורדות הריבית היא נקודת מפנה בשוק הנדל״ן בצ’כיה. זה לא אומר שבבת אחת הכל ישתנה כי שוק הנדל״ן דומה לספינת ענק שלוקח לה הרבה זמן לשנות כיוון אבל ניתן לומר בהחלט שזוהי נקודה שמסמנת בהרבה מובנים על תחילתו של עידן חדש.

בכיר בבנק מונטה אמר בשיחות סגורות כי לדעתו ברגע שהריבית תגיע לקידומת של הספרה 4 הוא מאמין שיתחילו עליות של כ 25% בתוך כשנתיים וזאת בשל מספר סיבות:

  • נקודת שיווי המשקל של משקיעים שיכולים לקבל ריבית דומה בנדלן ובפיקדונות.
  • במהלך תקופת הריבית נעצרו בצ’כיה פרויקטי בנייה על ידי יזמים שלא השתלם להם לבנות בגלל הריביות. מה שיצר מחסור חריף בדירות חדשות דבר שיגביר את העליות.
  • הורדת החסמים למבקשי משכנתאות על ידי הבנק הלאומי הצ׳כי.
  • האינפלציה עדיין לא דעכה לגמרי ולכן רכישת נכס מהווה הגנה משחיקת המזומנים שמשקיעים מחזיקים.

למרות הורדת הריביות כעת השוק הוא עדיין לטובת הקונים כפי שציינו למעלה. ספינת שוק הנדל״ן הינה כבדה ואיטית ולוקח לה זמן לצבור תאוצה לכן עדיין לא מאוחר לקפוץ עליה וליהנות מהעליות הצפויות בשוק הנדל״ן הצ׳כי בשנים הקרובות.

אנחנו, כמו תמיד כאן עבורכם, לשאלות, התייעצויות והשקעות בפראג. צרו קשר כאן.

Scroll to Top
יצירת קשר

    X
    צור קשר דילוג לתוכן