המהפכה ששינתה את מערך הרכבות בצ’כיה

המהפכה ששינתה את מערך הרכבות בצ’כיה

במהלך המחצית הראשונה של 2012, נוסעי הרכבות בצ’כיה נהנו משינוי משמעותי ראשון מזה שנים, באיכות הנסיעה ברכבת. מפעיל חדש החל לפעול במסלול הרכבת העיקרי בין פראג ואוסטרבה, יחד עם “חברת הרכבות של צ’כיה” (Czech Railways) שבבעלות המדינה.

קרון האיחוד האירופי מוביל את הרכבת הצ’כית

בשנת 2006 החליטה הממשלה הצ’כית לפתוח את שוק רכבות הנוסעים לתחרות מלאה. בכך נכנעה הממשלה לאיחוד האירופי שדרש מהמדינות החברות לבטל את המונופול הממשלתי בתחום הרכבות. בעקבות ההחלטה נוסדה מנהלת תשתיות הרכבת שסיפקה גישה לספקים שביקשו הקצאות למסילות רכבת.

חברות תחבורה פרטיות לא בזבזו זמן. המשקיע הרציני ביותר, ראדים יאנקורה (Radim Jančura), בעל חברת האוטובוסים המוצלחת Student Agency Express הציג חזון שאפתני אך נתקל בסבך ביורוקרטיה מתסכלת, עלויות ראשוניות גבוהות ובסירובו של שר התחבורה לאשר סיוע מהמדינה.

בדצמבר 2009 נכנסה לתוקף תקנה של הפרלמנט האירופי שאפשרה לה לדרוש מהממשלה הצ’כית לסבסד יזמים פרטיים ולבחור אותם באמצעות מכרזים פתוחים. יאנקורה שהבין כי ההזדמנות הגדולה הגיעה, הקים חברה חדשה בשם Regiojet שמתמחה בתחבורת רכבות אזורית במחירים מוזלים. הממשלה, לעומת זאת, חתמה על חוזה ל- 10 שנים עם חברת הרכבות שבבעלות המדינה, ימים לפני שתקנת האיחוד האירופי נכנסה לתוקף. בתגובה יצאה Regiojet במסע פרסום נרחב כדי להוכיח כי הפרויקט שלהם זול מזה של החברה שבעלות המדינה, אך ללא הצלחה.

הרוח האיטלקית שהביאה לשינוי

הכרזתה של חברת תחבורה ציבורית איטלקית, Ferrovia Nord-Milano, על מכירת 9 קרונות מסוג Škoda 99E2, היוותה צעד חשוב במהפכה. כיוון שהקרונות נבנו בצ’כיה, קיבלה החברה את אישור מנהלת תשתיות הרכבת. Regiojet קנתה את הקרונות והחלה לספק שרותי תחבורה לנוסעים במסלול הנפוץ במדינה – בין פראג לאוסטראבה – ללא זכאות לסבסוד (בניגוד לחברת הרכבת הצ’כית). למרות זאת, הנוסעים הרבים זכו לקבל שירות ברמה שלא הכירו: המושבים הוזמנו מראש דרך האינטרנט, בכניסה לרכבת בירכו דיילות את הנוסעים והגישו עיתון ובקבוק מים ללא תשלום, חולקו תפריטים בקרונות מהם ניתן להזמין סושי, קרואסונים עם בשר או גבינה ואפילו קיש צרפתי, הכל במחירים תחרותיים. בכל הקרונות הותקנו גם שקעי חשמל ואינטרנט אלחוטי.

השינוי גרם גם לחברה הלאומית לשדרג את השירות, להוריד את מחירי הכרטיסים ואפילו לבדוק היתכנות לפצל איגודים מקצועיים בחברה.

סוף טוב הכל טוב, לפחות בצ’כיה

ההשפעה החיובית של התחרות, גרמה לממשלה הצ’כית לבחון מחדש חוזים והסכמים קודמים שניתנו לחברות תחבורה ציבוריות. בנוסף, כניסתם של שחקנים חדשים למסילות המקומיות היא רק עניין של זמן, כאשר המרוויחים העיקריים הם כמובן הנוסעים.

האם בישראל ניתן יהיה ליישם לפחות חלק מהמהלכים שבוצעו במערכי התחבורה של מדינות אחרות דוגמת צ’כיה? ימים יגידו…

לקריאת עוד מאמרים ומידע מעניין נוסף – לחצו כאן

Scroll to Top
יצירת קשר

    X
    צור קשר דילוג לתוכן קוד להטמיע לפני