סקירה: שוק הבירה בצ’כיה

תרבות הבירה בצ’כיה

בירה מזוהה עם צ’כיה באותה מידה בה וויסקי מזוהה עם סקוטלנד ויין עם צרפת. הבירה הבהירה (Pale lager) החלה להתפשט מהעיר הצ’כית פילזנר בסביבות המאה ה-19 עד שהפכה להיות הבירה הפופולרית ביותר בעולם. היום, כמו גם בעבר, הבירה משחקת תפקיד חשוב בתרבות הצ’כית. שתיית בירה היא אירוע חברתי לא יוצא דופן ברפובליקה. לפי הסטטיסטיקות, כל שנה נגמעים כ-140 ליטרים של בירה לנפש – מה שמביא את צ’כיה למקום הראשון בעולם בצריכת בירה בממוצע לנפש. שיעור זה בחלקו מושפע על ידי הרבה מאוד תיירים שמגיעים לפראג בכל שנה ומטביעים את יגונם/שמחתם בבירה. רוב המבקרים בצ’כיה מוצאים זמן לעצור באחד מהפאבים המסורתיים המקומיים וליהנות מהבירה הטובה וכנראה שגם הזולה ביותר בעולם – חצי ליטר מהחבית של הבירה המקומית פילזנר (Pilsner Urquell) עולה כחמישה שקלים בלבד ובדרך כלל הבירה תהיה המשקה הזול ביותר בכל מסעדה צ’כית. זולה אפילו ממים מינרלים.

ברוב הפאבים בפראג ניתן למצוא רק בירות ממבשלה אחת מכיוון וקיימים הסכמי זכויות שונים בין המבשלות המקומיות לבין הפאבים. המבשלות מספקות לפאבים כוסות בירה ממותגות, ריהוט עם לוגו המבשלה, מטריות ואקססוריז שונים כמו גם את מערכות ברזי הבירה שלהם בתמורה ללויאליות שלהם ולדחיקת המבשלות המתחרות החוצה. שלט מואר עם מותג הבירה קיים כמעט תמיד בכניסה לפאב ומספק אינפורמציה חשובה ללקוח הפוטנציאלי. את מותגי הבירה הגדולים ניתן למצוא בברים בכל רחבי המדינה אך את המותגים הקטנים יותר ואת תוצרת המבשלות הקטנות ניתן למצוא באזורים מוגבלים, קטנים יותר. לא כל הבירות נצרכות בברים ומסעדות וחלקם נקנה לשימוש ביתי.

אחרי המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008, שיעור הבירות שנצרכו על ידי משקי הבית הצ’כיים הגיע למקסימום היסטורי של 59% מצריכת הבירה בצ’כיה. לפי מחקרים אחרונים, בירה עדיין מהווה את המשקה החברתי המשמעותי ביותר בצ’כיה כי היא נצרכת בעיקר בחברתם של אנשים אחרים, לא משנה אם שותים אותה בפאב או בבית.

שחקני מפתח בשוק הבירה הצ’כי

בירה בצ'כיהבירה אחראית ל1.6% מהתמ”ג בצ’כיה (לשם השוואה, חקלאות מהווה 2.4% מהתמ”ג של מדינת ישראל) ולפי הערכות תחום המסחר וההפצה של הבירה יוצר כ-13,500 מקומות עבודה חדשים. רוב מותגי הבירה הצ’כים המוכרים כלולים בפורטפוליו של שש קבוצות מבשלות גדולות. שלוש מתוכן מוחזקות על ידי תאגידים בינלאומיים גדולים.

הקבוצה הגדולה ביותר, Plzeňský Prazdroj a.s המוחזקת על ידי חברת הענק SABMiller Plc והיא לכל הדעות המובילה בשוק עם נתח של 43% ממנו. מבין המותגים שבבעלותה ניתן למצוא את פילזנר (Pilsner Urquell), גמברינוס (Gambrinus) וקוזל – Kozel.

קבוצות חשובות נוספות הן: Pivovary Staropramen s.r.o. המחזיקה 16.8% מהשוק, הייניקן צ’כיה (16.8%), BudějovickýBudvar n.p. (4.5%), Pivovary Lobkovicz a.s, ו-PMS Přerov. בנוסף, יש עוד כשלושים מבשלות קטנות או בינוניות שרובן נמצאות בבעלות פרטית. ברוב המקרים, הבירות שלהן מופצות באיזור בו נמצאת המבשלה. עם זאת, יש כמה יוצאות מן הכלל כמו מבשלת ברנרד (Bernard) לה רשת הפצה ענקית ופופולריות עצומה שנתמכת על ידי קמפיינים שיווקיים מסיביים בהובלת המנכ”ל הכריזמטי שלה, סטניסלב ברנרד.

הטרנד האחרון – מבשלות בוטיק ובירות בטעמים

הבירה הפופולרית ביותר בצ’כיה היא עדיין הבירה המסורתית הרגילה. אף על פי כן, הצ’כים כל הזמן להוטים לנסות סוגים חדשים של בירות. הטרנדים העכשוויים הם הבירות החדשות שיוצאות תחת ידם של מבשלות הבוטיק והבירה בטעמים (Radler). את הבירות של מבשלות הבוטיק לא ניתן להשיג בשום מקום אחר מלבד המבשלה עצמה ולכן הם נהנות מביקורי מטיילים בסופי שבוע ומהווים את אחד ממוקדי המשיכה של תיירות הפנים. יש היום יותר ממאתיים מבשלות בוטיק ברחבי הרפובליקה הצ’כית ותודות לחקיקה תומכת מספרן הולך ועולה מדי שנה. עם זאת, נתח השוק הכולל של מבשלות הבוטיק עדיין עומד רק על כ -1%. אגב, מקורות יודעי דבר מוסרים כי מבשלת הבוטיק הטובה ביותר היא U Medvídků הממוקמת במרתף המלון בשכונת פראג 1, ממש במרכז העיר.

מלבד בירות בוטיק, הצעקה האחרונה היא בירה קייצית בטעמים, נכון להיום יש לה כשבע טעמים שונים והיא מכילה רק 2% אלכוהול. למשקה זה עדיין אין יציבות בשוק אך הוא חווה פופולריות עצומה בשנים האחרונות בפראג. הצריכה של הבירה הזו תלוייה באופן משמעותי במאפייני מזג האויר בקיץ. אמנם שתיין בירה צ’כי טיפוסי לא יחשיב את הבירה הזו כבירה אמיתית אך הדור הצעיר והנשים פשוט לא מפסיקים לשתות אותו.

תעשיית הבירה הצ’כית במרחב הגלובלי

צ’כיה ידועה כמדינה של בירה איכותית וכתוצאה מכך הבירה המקומית מבוקשת ברחבי העולם. כמות גדולה של בירה צ’כית מיוצרת בכל שנה. בשנת 2013, יוצרו בצ’כיה קרוב לשני מיליארד ליטרים של בירה. שלושה רבעים מהם נצרכו ע”י צ’כיה והשאר יוצאו לגרמניה (90 מיליון ליטר), סלובקיה (70 מיליון), רוסיה (30), שבדיה (30) ולמדינות נוספות.

לא רק חברות בירה עולמיות קונות את הבירה הצ’כית, אלא קיימת גם תנועה בכיוון ההפוך. לא מעט יבואנים זרים מנסים את מזלם בשוק הצ’כי הגדול והרווי הזה. יבואנים אלה מתמודדים עם קושי רב בהחדרת המוצרים שלהם לצ’כיה שכן עומדות בפני הצרכן הצ’כי אפשרויות רבות וטובות לבחירה מאשר בירה מיובאת. הקטגוריה הראשונה של בירות מיובאות הנה הקטגוריה הזולה ביותר המוצעת ללקוח ברשתות המזון בצ’כיה. לרוב, הבירות הזולות הללו מיובאות מפולין, גרמניה והונגריה. הקטגוריה השנייה כוללת מותגי איכות מיובאים כגון: גינס, קורונה וסטלה ארטואה. השיעור הכולל של הבירות המיובאות עומד על כחמישים מיליון ליטרים, מספר קטן לכל הדעות אשר משקף באופן ברור את האיכות הגבוהה של הבירות המקומיות בצ’כיה.

נהיגה בשכרות 

שלא כמו מדינות אחרות באירופה, כשזה מגיע לנהיגה בשכרות, קיימת בצ’כיה אפס סובלנות לנושא. מנגד, המחוקק הצ’כי סובלני בנושא האלכוהול ואף מעודד את התעשייה. פאבים ומסעדות יכולים להישאר פתוחים לאורך כל שעות היממה, מבשלות קטנות משלמות מיסים נמוכים יותר מאשר הגדולות, ניתן לשתות אלכוהול בגלוי במקומות ציבוריים וכמעט כל אחד יכול למכור אלכוהול בלי צורך ברישיון מיוחד.

תיירים בפראג

אם אתם מחליטים להגיע לצ’כיה כדי לחוות את חיי הלילה של פראג, סביר להניח שתפגשו בדרככם המון תיירים. רובם יהיו גרמנים, אנגלית, רוסים וצרפתים. באביב אתם תוכלו לפגוש קבוצות של אנגלים וגרמנים נהנים משעות הסגירה המאוחרות של הפאבים לצד צרפתים ודנים. צעירים מהממלכה המאוחדת נהגים להגיע לפראג ולחגוג שם את מסיבות הרווקים שלהם ולכן, אם יתמזל מזלכם, תוכלו לעיתים לראות קבוצות שתויות משהו שרות בקולי קולות תוך שחלק מחבריהן מועדים מדי פעם ונגררים על ידי שאר הקבוצה אל הפאב הבא. הגרמנים מרגישים בפראג כמעט כמו בבית מכיוון ותרבות השתייה שלהם דומה לתרבות השתייה הצ’כית. את הצעירים יותר תמצאו מנסים את מזלם ואת יכולת שתיית הבירה שלהם בסצנת המסיבות בפראג.

מאמרים נוספים

Scroll to Top
יצירת קשר

    X
    צור קשר דילוג לתוכן